tiistai 19. tammikuuta 2016

Madeira

Kesän 2015 kesälomareissukohteeksi valikoitui Madeira ja matkan ajankohdaksi erinäisistä syistä johtuen tammikuu 2016. Olemme reissussa 2 viikkoa ja vaihdamme hotellia loman puolessa välissä. Vuokra-auto on käytössämme koko ajan.
Lento lähti eilen maanantaina Helsingistä klo 9. Perillä olimme paikallista aikaa kahden aikoihin.
Lentokentältä menimme shuttlebussilla vuokra-autofirman huudeille ja saimme allemme Fiiatin. Fiat oli kokenut kovia edellisten käyttäjien toimesta, mutta emme antaneet sen haitata ja eipähän ole ensimmäiset naarmut, jos sen kanssa vähän sohlaa...

Hiivatin takasivulasi yritti pysyä ylhäällä Hubba-Bubba -virityksellä.

Kurvasimme Fiiatillamme hotellin seudulle ja yllättävänkin monen harha-askeleen jälkeen olimme sitten oikeassa respassa asioimassa.
Hotelli on nimeltään Cais Da Oliveira. Hotelli ja hotellihuone on ihan jees.
Fiatin takasivulasi avautui itsestään ajomatkan aikana ja hotellihuoneen vastaanottamisen jälkeen päätimme käydä vaihtamassa auton toiseen samantien. Saimme tilalle Chevrolet Sparkin.

Tämä auto on paljon ehjempi kuin edellinen. Mutta kyllä heti huomasi että voimaa uupuu näihin mäkiin, mutta niin uupui Fiatistakin.

Hotellille takaisin päästyämme lähdimme etsimään ruokapaikkaa, koska lentokoneessa syödystä ateriasta alkoi olemaan jo melko pitkä aika. Hotellin vieressä on ruokapaikkoja paljon, joten lähdimme matkaan kävellen.
Kuvan vasemmassa reunassa näkyy meitin terassi. Merinäköala, siis.

Ruokailun jälkeen kävimme vielä kaupassa hankkimassa jääkaappiin vähän täytettä. Kauppamatka ei ollut pitkä, mutta nousua oli senverran, että yhden mutkan jälkeen autosta piti kaivaa ykkönen silmään, että jaksoi eteenpäin...Kyllä tähän Sparkkiin verrattuna oma Alfa on vähintäänkin Twin Spark ;)
....
Tiistai:
Hyvin nukutun yön jälkeen päätimme aloittaa saareen tutustumisen saaren itäosan Ponta de Sao Lourenco -nimiseen niemeen tutustumalla. Luvassa oli ~8 km kävelyä.

Tähän me jätettiin Sparkki ja lähdettiin kävelemään.

Tuonne tuplahuipuille me oltiin menossa.

Välillä reitti on vaan jotain metrejä leveä ja molemminpuolin miehekkäät pudotukset.

Tästä pisteestä ei enää pääse eteenpäin.

Tuolta me tultiin.
Olipas yllättävän rankka reissu nousuineen ja laskuineen. Hiki virtasi kivasti ja käppäilyn jälkeen parkkipaikalla maistui jätski&kokis erittäin hyvältä.
Kyllä siihen matkaan vähän korkauserojakin mahtui. Tämä siis sieltä lopusta -> parkkipaikalle.

Aamulla saaren itäosaan ajaessa tuli mieleen, että olisikohan auto vielä mahdollista päivittää hieman ruudikkaampaan. Nimittäin niin paljon joutui tuostakin matkasta ajamaan kaasu kirjaimellisesti pohjassa. No, päivän päätteeksi kurvasimme taas tutusti vuokrafirman pihaan kysymään notta mitä sieltä löytyisi. Ja kun mäkiä pitäisi päästä ylös ilman sen suurempaa moottorin huudatusta, niin vastaushan on diesel. Alle löytyi sitten Megane ja on kyllä kaikinpuolin mukava peli ajella, tosin vähän eri luokassakin kuin edelliset menopelit. Eli enää ei ole suunnitelmissa poiketa vuokraamossa muutakuin palauttamassa tuo Rellu, mutta aika näyttää onko sinne asiaa ennemmin :)

Autonvaihdon jälkeen söimme pitsat Santa Cruz -nimisessä kylässä. Hyvää oli.
Päivän päätteeksi kävimme viereisen hotellin tiloissa uimassa ja saunomassa. Jotain yhteistyötä näillä hotelleilla selvästikin on ja hyvä niin.
Lämpötila oli päivällä jotain +22 ja sellaista se on lupaillut jatkossakin. Ihan hyvin tarkenee.