sunnuntai 5. marraskuuta 2017

Mainio Madrid

Kahden viikon Espanjan lomamme on polkaistu käyntiin viikonlopulla Madridissa. Saavuimme tänne perjantai-iltana ja seikkailimme matkalaukkujen kanssa metrolla hotellillemme Plaza Santa Anan liepeille vanhaan kaupunkiin. Muuta seikkailua tosin metroilussa ei ollut kuin kaksi vaihtoa, jotka piti tehdä päästäksemme hotellia lähimmälle asemalle. Ja hotellikin, Miau nimeltään, löytyi ilman harha-askelia.

Plaza Santa Ana hotellimme ranskalaiselta parvekkeelta kuvattuna.
Lauantaina lähdimme tutustumaan Madridin vanhaan kaupunkiin. Hotellimme sijainti on varsin mainio, kaikki tärkeimmät aukiot, plazat, olivat lyhyen kävelymatkan päässä. Suuntasimme ensin kohti Plaza de la Puerta del Solia, joka on kaiken muun ohella Espanjan tieverkoston nollapiste.

Matkalla Puerto de la Solille löytyi tämä ihana kauppa.

Kauppa oli täynnä vaikka mitä aarteita. Harmi, että matkalaukut olivat täpöten täynnä jo tullessa ja lennoille on painorajoituksensa.

Ennen aukiota tuli vastaan myös Desigualin liike ja pitihän siellä poiketa, varsinkin kun ostoslistalla oli uusi käsilaukku.

Valinnanvaikeus!

Tämä oli tuttua Barcelonan reissulta: frozen yogurt -baarit. Ihanaa!

Puerta del Solin aukiolta löytyy 'Karhu ja mansikkapuu' -patsas, joka on Madridin symboli jollain lailla.

Vanha kaupunki on täynnä idyllisiä katuja ja kujia, joissa on vieri vieressä kahviloita ja ravintoloita.
Puerta del Solin aukiolta jatkoimme tallustelua länteen ja seuraavana vastaan tuli Madridin oopperatalo sekä Palacio Real eli kuninkaallinen palatsi.
Oopperatalon ohjelmistossa olisi juuri nyt mennyt Carmen. Pacen onneksi liput illan näytökseen maksoivat alkaen 182 eur, joten en hankkinut meille lippuja sinne.

Taustalla  Palacio Real, edustalla Pace.

Linnan edustalla oli parhaillaan menossa vahdinvaihto. Ehdimme katsomaan sen loppuvaiheet.

Linnan puistossa oli hienoja patsaita aiemmista kuninkaista.
Palatsilta jatkoimme matkaa kohti kaupungin pääaukiota, Plaza Mayoria, mutta ennen sitä kohdalle osui Mercado San Miguel eli valurautainen, vuonna 1915 avattu kauppahalli, josta löytyy kaikkia mahdollisia espanjalaisia herkkuja. Paikka oli tupaten täynnä väkeä, mutta eipä ihme. Kojut pursuivat kaikkea houkuttelevan näköistä, joista muutamaa mekin maistelimme.

Mercado San Miguel

Lihamestari työssään.

Maistuis varmaan sullekin.
Paikallisherkku Churros = hevosenkengän muotoinen munkkirinkilä. Tarjoillaan hyvin makean kaakaon kera.
 Kauppahallista matka jatkui kävelyn pääkohteeseen eli Plaza Mayorille, joka ei kyllä ollut kaiken "kohun" arvoinen. Olihan se aukiona iso, mutta isoutta peitti useat kirjakojut, ja aiemmin matkalle osuneet aukiot olivat paljon eläväisempiä ja kivemman oloisia kuin tämä kaupungin pääaukio.
Plaza Mayor

Santa Plazan aukio lauantai-iltana.
Sunnuntain aloitimme El Rastron kirpputorilta. Tai kirpputoriksi opaskirja joka sunnuntaisen tapahtuman kuvasi, mutta käytännössä paikalta löytyi valtava määrä markkinakojuja. Vasta lähempänä Ronda de Toledon katua alueen eteläreunassa löytyi kirpputorimyyjiäkin. Mitään aarteita ei niiden joukosta löytynyt.

El Rastro

Tiedän pari heppatyttöä, joiden mielestä tämä naulakko olisi taatusti aivan ihku.

El Rastron kirpparikamaa.
Halusimme nähdä kaupunkia hieman laajemminkin kuin mitä jalat jaksoivat kuljettaa. Harkitsimme hop on-hop off -kiertoajelua, mutta sen reitti vaikutti kattavan pääasiassa alueen, jonka olimme jo jalkaisin kiertäneet ja vain melko suoraviivaisen lisäreitin sen päälle. Koska olimme ostaneet lentokentältä 10 matkaa sisältävän matkakortin metroon ja paikallisbussiin, päätimme hyödyntää sitä ja kiertää kaupunkia ihan normibusseilla. El Rastro -alueen eteläreunalta lähti sopivasti kiertolenkin tekevät C1- ja C2-bussilinjat, joista myötäpäivään kiertävään C1:n bussiin hyppäsimme.

C1-linjan paikallisbussissa toimi langaton nettikin!
Bussi teki sopivan laajan kaarroksen vanhan kaupungin läntiseltä puolelta Nuevos Ministerios -alueelle. Siellä hyppäsimme bussista pois ja jatkoimme matkaa kävellen pohjoiseen päin. Reitin varrella näimme joukon Madridin pilvenpiirtäjiä ja Real Madrid -jalkapallojoukkueen kotistadionin.

Bussin ikkunasta näkyi useampikin riemukaari. Nämä lienevät Madridin mittakaavassa niin normijuttu, ettei opaskirja niitä edes mainitse.

Torre Picasso eli Picasson torni. Tämän pilvenpiirtäjän suunnittelija on sama kuin New Yorkin vuonna 2001 tuhoutuneiden World Trade Centerin. Sen kyllä huomaa.

Värikkään taitelijan aukio oli melko tylsä.

Torre Europa.

Estadio Santiago Bernadéu - Real Madridin stadion. Sisäänpääsy stadionin kierrokselle olisi maksanut 25 eur.
Kävelimme Paseo de la Castellanaa Puerta de Europalle asti, josta löytyvät vuonna 1996 valmistuneet Kio-kaksoistornit. Niiden erikoisuus on 14-asteen vinous. Enpä tiedä, haluaisinko työskennellä näiden tornien ylimmissä kerroksissa.

Puerta de Europalle päästyämme jalat olivatkin jo melko puhki. Hurautimme bussilla takaisin Nuevos Ministeriosin alueelle, missä vaihdoimme C1-linjan bussiin. Sillä pääsimme takaisin vanhaan kaupunkiin, jonne palasimmekin oikein mielellämme. Tuolla business-alueella kun ei kahviloita ollutkaan niin tiheästi kuin olimme tottuneet.

Hotellille palatessa matkalle osui vielä Centro de Arte Reina Sofia eli valtavan iso taidemuseo. Sinne oli sopivasti vapaa pääsy - en tiedä, onko yleensäkin - joten päätimme piipahtaa hakemassa pienen kulttuuriannoksen.
Centro de Arte Reina Sofian taidemuseo

Museon kiinnostavinta antia minulle olivat Dalin ja Picasson muutamat teokset.

Huoneemme hotelli Miaussa.
 Nyt on Madrid tältä erää koettu. Vielä viimeinen yö Miaussa. Huomenna otamme auton alle ja lähdemme ajelemaan.